HAMLET
OPERA IN VIJF BEDRIJVEN VAN AMBROISE THOMAS
FOTO'S © S. Novković 2011
PRODUCTIE
Kroatische Nationale Opera Zagreb
artistiek directeur opera: Branko Mihanović
première: 19 november 2011
muzikale leiding: Hervé Niquet
regie / decor: Michiel Dijkema
kostuums: Claudia Damm
licht: Bas Berensen
choreografie: Leo Mujić
Hamlet: George von Bergen / Davor Radić / Alen Ruško
Ophélie: Gorana Biondić / Ivana Lazar
Claudius: Ozren Bilušić / Luciano Batinić / Berislav Puškarić
Gertrude: Dubravka Šeparović Mušović / Diana Hilje / Kristina Kolar
Polonius: Saša Ivaci / Robert Palić
Laërte: Domagoj Dorotić / Nikša Radovanović
Horatio: Henrik Šimunković / Ozren Bilušić
Marcellus: Marko Cvetko / Tvrtko Stipić
1. Fossoyeur: Siniša Štork
2. Fossoyeur: Stjepan Franetović
Le Spectre: Ivica Trubić
Les histrions: Dušan Gojić, Kristijan Potočki, Silvio Vovk
Saxophone: Nikola Fabijanić
Rosencrantz: Hrvoje Meštrov
Guildenstern: Saša Tomić
Ballet: Milka Hribar Bartolović, Silviu Tanase, Iva Vitić Gameiro, Guilherme Gameiro Alves, Natalia Horsnell, Edgar Castillo, Simona Unterajter, George Baldovin
koor, ballet, orkest en figuranten van de Kroatische Nationale Opera Zagreb
IN DE PERS
“geconcentreerd [...] bijzonder scherpzinnig”
[...] nog altijd is iedere nieuwe productie een opmerkelijke daad. Nu heeft de staatsopera in Zagreb Hamlet nieuw leven ingeblazen – en boekt daarmee een publiekssucces. De productie wil van de zwakte van deze Shakespeare-bewerking een sterkte maken
[...] een halfronde wand, die wordt verlicht door vele, vele gloeilampen. Als later Ophélia in waanzin en dood verzinkt, zullen alle lampen branden [...] Alles is gereduceerd, soms geconcentreerd. Dat is bijzonder scherpzinnig, wanneer Hamlet vadermoordenaar Claudius zijn misdaad door een groep poppenspelers laat tonen – dan speelt namelijk ook saxofonist Stjepan Obadic mee, immers wordt in dit stuk voor het eerst in de operageschiedenis een saxofoon gebruikt. De verschijning van Hamlet’s vader lijkt, in tegenstelling tot de meer abstracte doorvoering van de tragedie, op een uitstapje naar het spookhuis [...] ironisch gebroken [...] Alles is helder geënsceneerd en dit helpt het verhaal te begrijpen
Rainer Wagner
Opernwelt
februari 2012
“met hartstocht geladen”
permanent met hartstocht geladen relaties
Vjesnik
20 november 2011
“ademberovend”
De enscenering is ademberovend en slaagt erin deze opera een modern en origineel aspect te geven. Niets wordt over het hoofd gezien. [...] Deze operaproductie rechtvaardigt het om het eerstvolgende vliegtuig naar Zagreb te nemen.
Jérémie Patrier
20 november 2011
Le Post / Le Huffington Post
(Frankrijk)