VOOR
INFORMATIE,
FOTO’S & VIDEO’S
OMLAAG
SCROLLEN
VOOR
INFORMATIE,
FOTO’S & VIDEO’S
OMLAAG
SCROLLEN
LOHENGRIN
WAGNER
ESTSE NATIONALE OPERA
TALLINN
“deze Lohengrin toont relevantie en perspectieven voor de hedendaagse operakunst” (Muusika) “leegte donkerder dan muziek […] een gekwelde, magische sfeer” (Eesti Päevaleht) “Dijkema’s visie op dit meesterwerk is steekhoudend en diepgaand” (TMK) “vogelbotten en asbergen […] huiveringwekkend drama […] een sterke toevoeging aan het repertoire” (Sirp)
VERDER →
LOHENGRIN
WAGNER
ESTSE NATIONALE OPERA
TALLINN
“deze Lohengrin toont relevantie en perspectieven voor de hedendaagse operakunst” (Muusika) “leegte donkerder dan muziek […] een gekwelde, magische sfeer” (Eesti Päevaleht) “Dijkema’s visie op dit meesterwerk is steekhoudend en diepgaand” (TMK) “vogelbotten en asbergen […] huiveringwekkend drama […] een sterke toevoeging aan het repertoire” (Sirp)
VERDER →
DE LIEFDE
VOOR DE DRIE
SINAASAPPELEN
PROKOFJEV
THEATER KOBLENZ
“een effectieve ruimtelijke oplossing, die de gebruikelijke scheiding tussen toneel en zaal eindelijk eens op een geloofwaardige manier opheft […] een meeslepende totaaltheater-ervaring” (Rhein-Zeitung)
VERDER →
DE LIEFDE
VOOR DE DRIE
SINAASAPPELEN
PROKOFJEV
THEATER KOBLENZ
“een effectieve ruimtelijke oplossing, die de gebruikelijke scheiding tussen toneel en zaal eindelijk eens op een geloofwaardige manier opheft […] een meeslepende totaaltheater-ervaring” (Rhein-Zeitung)
VERDER →
ARIANNA A NAXOS / WHAT PRICE CONFIDENCE / L’ISOLA DISABITATA (TRIPLE BILL)
HAYDN / KRENEK
DUTCH NATIONAL
OPERA ACADEMY
“diepe wanhoop en eenzaamheid prachtig tot uitdrukking gebracht” (Opera Magazine) “een heerlijke voorstelling […] zeer fantasievol geregisseerd door Michiel Dijkema” (Trouw) “hoe meer risico de jonge operazangers nemen, hoe leuker het is om naar ze te kijken […] een vrolijk operafeestje” (NRC) “Dijkema’s vakkundige regie brengt fantasievol drieluik tot leven […] uitermate grappig […] De tijd vloog voorbij!” (OperaWire)
VERDER →
ARIANNA A NAXOS / WHAT PRICE CONFIDENCE / L’ISOLA DISABITATA (TRIPLE BILL)
HAYDN / KRENEK
DUTCH NATIONAL
OPERA ACADEMY
“diepe wanhoop en eenzaamheid prachtig tot uitdrukking gebracht” (Opera Magazine) “een heerlijke voorstelling […] zeer fantasievol geregisseerd door Michiel Dijkema” (Trouw) “hoe meer risico de jonge operazangers nemen, hoe leuker het is om naar ze te kijken […] een vrolijk operafeestje” (NRC) “Dijkema’s vakkundige regie brengt fantasievol drieluik tot leven […] uitermate grappig […] De tijd vloog voorbij!” (OperaWire)
VERDER →
TURANDOT
PUCCINI
THEATER
MAGDEBURG
“jubelorkanen en uitverkochte voorstellingen […] scenische overweldiging” (NMZ) “wilde beelden op het toneel, ovatiestormen voor de première – absoluut grootse opera” (Volksstimme) “verrassend en consequent doorgevoerd einde” (Opernfreund) “ontroerend […] een geloofwaardige interpretatie” (Opernglas)
VERDER →
TURANDOT
PUCCINI
THEATER
MAGDEBURG
“jubelorkanen en uitverkochte voorstellingen […] scenische overweldiging” (NMZ) “wilde beelden op het toneel, ovatiestormen voor de première – absoluut grootse opera” (Volksstimme) “verrassend en consequent doorgevoerd einde” (Opernfreund) “ontroerend […] een geloofwaardige interpretatie” (Opernglas)
VERDER →
SCHWANDA
DER DUDELSACKPFEIFER
WEINBERGER
MUSIKTHEATER
IM REVIER
GELSENKIRCHEN
“meesterlijk overtuigende en fantasierijke regie” (Der Opernfreund) “pure theatermagie [...] een visionaire decorontwerp” (Recklinghäuser Zeitung) “De enscenering is niet minder dan een triomf. [...] een steeds tot in de details liefdevolle en overtuigende personenregie, met veel plezier aan het creëren van humor” (Kultur West Magazin) “Dijkema verrast zijn publiek keer op keer” (theater:pur) “briljant” (WAZ) “duivels goed! [...] Groot enthousiasme; daverend applaus.” (IOCO)
VERDER →
SCHWANDA
DER DUDELSACKPFEIFER
WEINBERGER
MUSIKTHEATER
IM REVIER
GELSENKIRCHEN
“meesterlijk overtuigende en fantasierijke regie” (Der Opernfreund) “pure theatermagie [...] een visionaire decorontwerp” (Recklinghäuser Zeitung) “De enscenering is niet minder dan een triomf. [...] een steeds tot in de details liefdevolle en overtuigende personenregie, met veel plezier aan het creëren van humor” (Kultur West Magazin) “Dijkema verrast zijn publiek keer op keer” (theater:pur) “briljant” (WAZ) “duivels goed! [...] Groot enthousiasme; daverend applaus.” (IOCO)
VERDER →
DER FLIEGENDE
HOLLÄNDER
WAGNER
OPER
LEIPZIG
“een eersteklas productie [...] zwarte romantiek in indrukwekkende beelden” (Leipziger Volkszeitung) “zoiets spectaculairs heb ik gedurende mijn hele leven nog nooit gezien tijdens een Wagner-opera […] enorm enthousiasme na afloop; ritmisch applaus” (Kultura Extra) “duister spel van verlangen en verlossing [...] een psychogram van twee gebroken zielen” (O-Ton Kulturmagazin) “simpelweg overweldigend” (MDR Kultur)
VERDER →
DER FLIEGENDE
HOLLÄNDER
WAGNER
OPER
LEIPZIG
“een eersteklas productie [...] zwarte romantiek in indrukwekkende beelden” (Leipziger Volkszeitung) “zoiets spectaculairs heb ik gedurende mijn hele leven nog nooit gezien tijdens een Wagner-opera […] enorm enthousiasme na afloop; ritmisch applaus” (Kultura Extra) “duister spel van verlangen en verlossing [...] een psychogram van twee gebroken zielen” (O-Ton Kulturmagazin) “simpelweg overweldigend” (MDR Kultur)
VERDER →
IL MONDO
DELLA LUNA
HAYDN
HOCHSCHULE FÜR MUSIK BERLIN
“een geraffineerd gevoel voor de absurditeit van het menselijk lichaam” (Der Tagesspiegel) “knettergekke en dolkomische expeditie naar het rijk van de onbegrensde fantasie” (Berliner Morgenpost) “extreem vermakelijk […] dit MOET je gezien hebben!” (Kultura Extra)
VERDER →
IL MONDO
DELLA LUNA
HAYDN
HOCHSCHULE FÜR MUSIK BERLIN
“een geraffineerd gevoel voor de absurditeit van het menselijk lichaam” (Der Tagesspiegel) “knettergekke en dolkomische expeditie naar het rijk van de onbegrensde fantasie” (Berliner Morgenpost) “extreem vermakelijk […] dit MOET je gezien hebben!” (Kultura Extra)
VERDER →
RUSALKA
DVORÁK
OPER
LEIPZIG
“Dijkema besluit met een groots theatraal beeld [...] Het roert ons tot tranen in zijn treurigheid.” (Leipziger Volkszeitung) “de enscenering is van wereldklasse [...] en zal operageschiedenis schrijven” (Bild) “een heksenhuis dat staat en gaat op twee kippenpoten, zodat het programmaboekje van puur plezier van je schoot valt” (Mitteldeutsche Zeitung)
VERDER →
RUSALKA
DVORÁK
OPER
LEIPZIG
“Dijkema besluit met een groots theatraal beeld [...] Het roert ons tot tranen in zijn treurigheid.” (Leipziger Volkszeitung) “de enscenering is van wereldklasse [...] en zal operageschiedenis schrijven” (Bild) “een heksenhuis dat staat en gaat op twee kippenpoten, zodat het programmaboekje van puur plezier van je schoot valt” (Mitteldeutsche Zeitung)
VERDER →
DIE ENTFÜHRUNG
AUS DEM SERAIL
MOZART
SEMPEROPER
DRESDEN
“een vermakelijke Mozart met veel theater en toneelmagie” (Sächsische Zeitung)
“bijzonder spectaculair” (DNN) “een grootse Entführung” (Neues Deutschland) “met een knipoog en vol dubbelzinnigheid” (NMZ) “onderhoudend en met diepte” (MDR Kultur)
VERDER →
DIE ENTFÜHRUNG
AUS DEM SERAIL
MOZART
SEMPEROPER
DRESDEN
“een vermakelijke Mozart met veel theater en toneelmagie” (Sächsische Zeitung)
“bijzonder spectaculair” (DNN) “een grootse Entführung” (Neues Deutschland) “met een knipoog en vol dubbelzinnigheid” (NMZ) “onderhoudend en met diepte” (MDR Kultur)
VERDER →
LES CONTES D’HOFFMANN
OFFENBACH
MUSIKTHEATER
IM REVIER
GELSENKIRCHEN
“zo meeslepend, zo charmant, zo geestig, zo duister” (WAZ) “een overvloed aan fantasie” (Opernnetz) “zoveel unisono applaus en bravoroepen voor een regieteam heb ik de afgelopen jaren zelden gehoord” (Der Opernfreund) “absoluut een MUST voor alle operaliefhebbers” (Sonntagsnachrichten)
VERDER →
LES CONTES D’HOFFMANN
OFFENBACH
MUSIKTHEATER
IM REVIER
GELSENKIRCHEN
“zo meeslepend, zo charmant, zo geestig, zo duister” (WAZ) “een overvloed aan fantasie” (Opernnetz) “zoveel unisono applaus en bravoroepen voor een regieteam heb ik de afgelopen jaren zelden gehoord” (Der Opernfreund) “absoluut een MUST voor alle operaliefhebbers” (Sonntagsnachrichten)
VERDER →
TOSCA
PUCCINI
OPER
LEIPZIG
“de enscenering is beeldschoon, het decor grandioos” (Bild)
“muziektheater van grote gevoelens [...] overweldigend” (Leipziger Volkszeitung)
VERDER →
TOSCA
PUCCINI
OPER
LEIPZIG
“de enscenering is beeldschoon, het decor grandioos” (Bild)
“muziektheater van grote gevoelens [...] overweldigend” (Leipziger Volkszeitung)
VERDER →
SALOME
STRAUSS
OPER
WUPPERTAL
“indrukwekkend [...] raadselachtig mooi” (Wuppertaler Rundschau) “visueel verbluffend [...] staande ovaties” (Der Opernfreund) “een demonstratie van de kracht van Salome” (Opernführer kompakt, Henschel/Bärenreiter)
VERDER →
SALOME
STRAUSS
OPER
WUPPERTAL
“indrukwekkend [...] raadselachtig mooi” (Wuppertaler Rundschau) “visueel verbluffend [...] staande ovaties” (Der Opernfreund) “een demonstratie van de kracht van Salome” (Opernführer kompakt, Henschel/Bärenreiter)
VERDER →
FAUST
GOUNOD
OPER
LEIPZIG
“een visueel sterk meesterwerk [...] Gaat dat zien!” (Bild)
“ronduit ontroerend” (NMZ) “een onvergetelijke voorstelling” (Das Orchester)
VERDER →
FAUST
GOUNOD
OPER
LEIPZIG
“een visueel sterk meesterwerk [...] Gaat dat zien!” (Bild)
“ronduit ontroerend” (NMZ) “een onvergetelijke voorstelling” (Das Orchester)
VERDER →
LA VIE PARISIENNE
OFFENBACH
VOLKSOPER
WIEN
“Dijkema overtuigt [...] energieke personenregie” (Wiener Zeitung)
“elegante enscenering [...] geestig, bruisend en gedecideerd stijlvol” (Opera News)
VERDER →
LA VIE PARISIENNE
OFFENBACH
VOLKSOPER
WIEN
“Dijkema overtuigt [...] energieke personenregie” (Wiener Zeitung)
“elegante enscenering [...] geestig, bruisend en gedecideerd stijlvol” (Opera News)
VERDER →
BEKROOND MET DE WIZARD AWARD
IL BARBIERE
DI SIVIGLIA
ROSSINI
STAATSTHEATER
WIESBADEN
“tempo en kleur, humor en klasse” (Frankfurter Rundschau)
“De jonge regisseur Michiel Dijkema is een ontdekking.” (FAZ)
VERDER →
BEKROOND MET DE WIZARD AWARD
IL BARBIERE
DI SIVIGLIA
ROSSINI
STAATSTHEATER
WIESBADEN
“tempo en kleur, humor en klasse” (Frankfurter Rundschau)
“De jonge regisseur Michiel Dijkema is een ontdekking.” (FAZ)
VERDER →
HÄNSEL UND GRETEL
HUMPERDINCK
MUSIKTHEATER
IM REVIER
GELSENKIRCHEN
“verrassend, geraffineerd en intelligent” (Der Neue Merker)
“wonderen worden zo serieus genomen als maar zelden het geval is” (Ruhrnachrichten)
VERDER →
HÄNSEL UND GRETEL
HUMPERDINCK
MUSIKTHEATER
IM REVIER
GELSENKIRCHEN
“verrassend, geraffineerd en intelligent” (Der Neue Merker)
“wonderen worden zo serieus genomen als maar zelden het geval is” (Ruhrnachrichten)
VERDER →
A MIDSUMMER
NIGHT’S DREAM
BRITTEN
STAATSOPER
HANNOVER
“indrukwekkend [...] intens komisch!” (Hannoversche Allgemeine Zeitung)
“virtuoos” (Das Opernglas) “theatermagiër Michiel Dijkema” (Opernwelt)
VERDER →
A MIDSUMMER
NIGHT’S DREAM
BRITTEN
STAATSOPER
HANNOVER
“indrukwekkend [...] intens komisch!” (Hannoversche Allgemeine Zeitung)
“virtuoos” (Das Opernglas) “theatermagiër Michiel Dijkema” (Opernwelt)
VERDER →
CAVALLERIA RUSTICANA
& PAGLIACCI
MASCAGNI
LEONCAVALLO
STAATSTHEATER
DARMSTADT
“personenregie op z'n best [...] briljante enscenering” (Der Opernfreund)
“ontwapenende actualisering [...] een meesterlijke prestatie. Chapeau.” (FAZ)
VERDER →
CAVALLERIA RUSTICANA
& PAGLIACCI
MASCAGNI
LEONCAVALLO
STAATSTHEATER
DARMSTADT
“personenregie op z'n best [...] briljante enscenering” (Der Opernfreund)
“ontwapenende actualisering [...] een meesterlijke prestatie. Chapeau.” (FAZ)
VERDER →
DIE ZAUBERFLÖTE
MOZART
MUSIKTHEATER
IM REVIER
GELSENKIRCHEN
“werkelijk een aaneenschakeling van hoogtepunten” (Ruhr Nachrichten)
“geestig, fantastisch, briljant [...] een fabuleuze Zauberflöte” (Der Westen)
VERDER →
DIE ZAUBERFLÖTE
MOZART
MUSIKTHEATER
IM REVIER
GELSENKIRCHEN
“werkelijk een aaneenschakeling van hoogtepunten” (Ruhr Nachrichten)
“geestig, fantastisch, briljant [...] een fabuleuze Zauberflöte” (Der Westen)
VERDER →
ORFEO ED EURIDICE
GLUCK
NATIONALE
REISOPERA
“een waar spektakel” (Twentsche Courant)
“voortreffelijk [...] een meeslepende voorstelling” (Theatermaker)
VERDER →
ORFEO ED EURIDICE
GLUCK
NATIONALE
REISOPERA
“een waar spektakel” (Twentsche Courant)
“voortreffelijk [...] een meeslepende voorstelling” (Theatermaker)
VERDER →
L’ORFEO
MONTEVERDI
DROTTNINGHOLMS SLOTTSTEATER
STOCKHOLM
“congeniaal [...] hoogwaardige, sluitende totaalindruk” (Das Opernglas)
“fris en vol charme” (Opera Magazine, London) “visueel hoogst poëtisch” (Opéra Magazin)
VERDER →
L’ORFEO
MONTEVERDI
DROTTNINGHOLMS SLOTTSTEATER
STOCKHOLM
“congeniaal [...] hoogwaardige, sluitende totaalindruk” (Das Opernglas)
“fris en vol charme” (Opera Magazine, London) “visueel hoogst poëtisch” (Opéra Magazin)
VERDER →
WERELDPREMIÈRE
NAHOD SIMON
ZEBELJAN
MUSIKTHEATER
IM REVIER
GELSENKIRCHEN
“een vloed aan fascinerende, ook nachtmerrieachtige beelden” (RZ)
“het publiek hield niet op zich te verbazen” (Ruhrnachrichten)
VERDER →
WERELDPREMIÈRE
NAHOD SIMON
ZEBELJAN
MUSIKTHEATER
IM REVIER
GELSENKIRCHEN
“een vloed aan fascinerende, ook nachtmerrieachtige beelden” (RZ)
“het publiek hield niet op zich te verbazen” (Ruhrnachrichten)
VERDER →