LA VIE PARISIENNE
OPÉRA-BOUFFE IN VIJF BEDRIJVEN VAN JACQUES OFFENBACH
EERSTE BEDRIJF
TWEEDE BEDRIJF
DERDE BEDRIJF
VIERDE BEDRIJF
VIJFDE BEDRIJF
FOTO'S © Barbara Pálffy / Volksoper Wien 2015
PRODUCTIE
Volksoper Wien
intendant: Robert Meyer
première: 21 februari 2015
muzikale leiding: Sébastien Rouland
regie / decor: Michiel Dijkema
kostuums: Claudia Damm
licht: Wolfgang Könnyü
choreografie: Bohdana Szivacz
dramaturgie: Christoph Wagner-Trenkwitz
Baronin von Gondermark: Caroline Melzer / Ursula Pfitzner
Baron von Gondermark: Kurt Schreibmayer / Morten Frank Larsen
Raoul de Gardefeu: Daniel Prohaska / Alexander Pinderak
Bobinet Chicard: Rasmus Borkowski / Michael Havlicek
Metella: Annely Peebo / Siphiwe McKenzie
Gabrielle: Elisabeth Schwarz / Jasmina Sakr
Jean Frick: Christian Drescher / Roman Martin
Pompa di Matadores: Boris Pfeifer
Paulina: Johanna Arrouas / Claudia Goebl
Mme Quimper-Karadec: Helga Papouschek
Mme de Folle-Verdure: Sulie Girardi
Urbain: Thomas Zisterer
Prosper: Karl-Michael Ebner
Joseph: Franz Suhrada
Gontran Chaumière: Gernot Kranner
Alfred: Georg Wacks
Conducteur de camion: Samuel Colombet
Employée Gare du Nord: Susanne Litschauer
orkest en koor van de Volksoper Wien
Wiener Staatsballett
figuranten van de Volksoper Wien
IN DE PERS
“virtuoos uitbundige nieuwe productie”
La Vie Parisienne jongleert dankzij regisseur Michiel Dijkema knipogend met clichés, hetgeen zelfs nog meer diepgang brengt. [...] een virtuoos uitbundige nieuwe productie
Die Presse
“energieke personenregie”
Dat Dijkema’s “Parijs” grotendeels overtuigt, ligt naast de levendige choreografie aan een energieke personenregie, begeleid door uitstekend acteerwerk
Wiener Zeitung
“de première [...] polariseerde door actualiseringen”
De première van de operette La Vie Parisienne een week geleden [...] polariseerde door actualiseringen
Der Neue Merker
“zeer modern [...] maatschappijkritisch”
Leadersnet
“oubollig [...] stoffig”
Salzburg24
“Dijkema presenteert zich als solide verhalenverteller”
Dijkema shows he is a solid storyteller with experienced slapstick-reflexes. [...] An audience success
Der Standard
“steeds weer charmante episodes”
[…] regisseur Michiel Dijkema, die net als dirigent Sébastien Rouland bij de Volksoper debuteert met La Vie Parisienne, slaagt er in steeds weer charmante episodes te creëren [...] Al met al is de huidige productie van La Vie Parisienne een volkomen coherente manier om deze operette te ensceneren.
Kleine Zeitung
“Hier is de botte sloophamer gebruikt.”
Hier is de botte sloophamer gebruikt. [...] ondeugdelijke poging, Offenbach krampachtig naar het hier en nu te trekken
Kurier
“zonder het werk te beschadigen”
de enscenering ontwikkelt een vorm van indirecte rede, die ook over theatergeschiedenis reflecteert. [...] Dijkema probeert alles wat Meilhac/Halévy in hun stuk thematiseren te transponeren zonder het werk te beschadigen.
NMZ
“turbulente reeks aan beelden van beheersd-onstuimige frivoliteit”
Michiel Dijkema presenteerde een turbulente reeks aan beelden van beheersd-onstuimige frivoliteit
Oberösterreichische Nachrichten
“veel gejubel [...] met een trefzeker gevoel voor stijl”
De première van La Vie Parisienne werd afgelopen zaterdag met veel gejubel ontvangen. [...] Michiel Dijkema heeft het waanzinnig geestige stuk [...] met een trefzeker gevoel voor stijl en met smaakvolle kostuums op een nobel blauw draaitoneel geënsceneerd.
Österreich
“grappig en conceptueel doordacht [...] kostelijke ingevingen”
Grappig en conceptueel doordacht [...] kostelijke ingevingen [... ] Vrienden van Parijs, Offenbach en hedendaagse interpretaties van operette kunnen met volle teugen genieten.
Bachtrack
“geestig, bruisend en gedecideerd stijlvol”
Dijkema’s elegante vloeiende enscenering paste perfect bij de vlotte ritmes en aanstekelijke melodieën van deze operette. Dijkema had een overvloed aan slimme ideeën om het publiek geamuseerd te houden, ondanks het flinterdunne verhaal van dit stuk [...] geestig, bruisend en gedecideerd stijlvol
Opera News
“op ooghoogte met onze huidige tijd”
De regisseur benadrukt vastbesloten de kunstmatigheid het door hem aangeboden Parijse leven. Een spagaat: Aan de ene kant heeft het werk een flinke dosis patina nodig, alleen al vanwege de muzikale stijl. Tegelijkertijd wil het op ooghoogte met onze huidige tijd gebracht worden.
Österreichische Musikzeitschrift (ÖMZ) 02/2015