NAHOD SIMON (WP)

FANTASTISCHE OPERA VAN ISIDORA ŽEBELJAN, LIBRETTO VAN BORISLAV ČIČOVAČKI


Simon_1_Michiel Dijkema
Nahod Simon_Michiel Dijkema
Nahod Simon_3_Michiel Dijkema
Nahod Simon_4_Michiel Dijkema
Nahod Simon_5_Michiel Dijkema
Nahod Simon_6_Michiel Dijkema
Nahod Simon_7_Michiel Dijkema
Nahod Simon_8_Michiel Dijkema
Nahod Simon_9_Michiel Dijkema
Nahod Simon_10_Michiel Dijkema
Nahod Simon_11_Michiel Dijkema
Nahod Simon_12_Michiel Dijkema
Nahod Simon_13_Michiel Dijkema
Nahod Simon_14_Michiel Dijkema
Nahod Simon_15_Michiel Dijkema
Nahod Simon_16_Michiel Dijkema
Salome_17_Michiel Dijkema
Nahod Simon_18_Michiel Dijkema
Nahod Simon_19_Michiel Dijkema
Nahod Simon_20_Michiel Dijkema
Nahod Simon_21_Michiel Dijkema
Nahod Simon_22_Michiel Dijkema
Nahod Simon_23_Michiel Dijkema
Nahod Simon_24_Michiel Dijkema
Nahod Simon_25_Michiel Dijkema
Nahod Simon_26_Michiel Dijkema
Nahod Simon_27_Michiel Dijkema
Nahod Simon_28_Michiel Dijkema
Nahod Simon_29_Michiel Dijkema
Nahod Simon_30_Michiel Dijkema
Nahod Simon_31_Michiel Dijkema
Nahod Simon_32_Michiel Dijkema
Nahod Simon_33_Michiel Dijkema
Nahod Simon_34_Michiel Dijkema
Nahod Simon_35_Michiel Dijkema
Nahod Simon_36_Michiel Dijkema
Nahod Simon_37_Michiel Dijkema
Nahod Simon_38_Michiel Dijkema
Nahod Simon_39_Michiel Dijkema
Nahod Simon_40_Michiel Dijkema
Nahod Simon_41_Michiel Dijkema
Nahod Simon_42_Michiel Dijkema
Nahod Simon_43_Michiel Dijkema
Nahod Simon_44_Michiel Dijkema
Nahod Simon_45_Michiel Dijkema
Nahod Simon_46_Michiel Dijkema
Nahod Simon_47_Michiel Dijkema
Nahod Simon_48_Michiel Dijkema
Nahod Simon_50_Michiel Dijkema
Nahod Simon_51_Michiel Dijkema
Nahod Simon_52_Michiel Dijkema
Nahod Simon_53_Michiel Dijkema
Nahod Simon_54_Michiel Dijkema
Nahod Simon_55_Michiel Dijkema
Nahod Simon_56_Michiel Dijkema
Nahod Simon_57_Michiel Dijkema
Nahod Simon_58_Michiel Dijkema
Nahod Simon_59_Michiel Dijkema
Nahod Simon_60_Michiel Dijkema
Nahod Simon_61_Michiel Dijkema
Nahod Simon_62_Michiel Dijkema
Nahod Simon_63_Michiel Dijkema
Nahod Simon_64_Michiel Dijkema
Nahod Simon_65_Michiel Dijkema
Nahod Simon_66_Michiel Dijkema
Nahod Simon_67_Michiel Dijkema

FOTO'S © Pedro Malinowski 2015


PRODUCTIE
 

fantastische opera van Isidora Žebeljan
libretto van Borislav Čičovački
naar het servische volksgedicht „Nahod Simeun“
en de roman „Der Erwählte“ van Thomas Mann
(in het Servisch gezongen met Duitse boventiteling)

Musiktheater im Revier Gelsenkirchen
intendant: Michael Schulz
wereldpremière op 31 mei 2015

muzikale leiding: Valtteri Rauhalammi
regie / decor: Michiel Dijkema
kostuums: Jula Reindell
licht: Andreas Gutzmer
dramaturgie: Anna Melcher / Juliane Schunke

Simon: Piotr Prochera
Junge Anna / Vogel: Dimitra Kalaitzi-Tilikidou
Abt: Dong-Won Seo
1. Mönch: Georg Hansen
2. Mönch: Oliver Aigner
3. Mönch: Apostolos Kanaris
4. Mönch: Jerzy Kwika
Vorsänger der Mönche / Hund / 1. Arbeiter: E. Mark Murphy
Amme / Frau des Fischers: Anke Sieloff
Junger Simon: Jan Malewski
Sohn der Amme: Nils Hilberseimer
Frau des Automechanikers / Bäckereibesitzerin: Marie-Helen Joël
Automechaniker / 1. Bäcker: Jacoub Eisa
Ein unbekannter Reisender: Joachim G. Maaß
Ein altes Weib: Noriko Ogawa –Yatake
1. Sohn / 2. Bäcker: Philipp Werner
2. Sohn / 2. Arbeiter / Fischer: Michael Dahmen
3. Sohn: Christian Henneberg
Fabrikaufseher: William Saetre
Anna: Gudrun Pelker

operakoor en extrakoor van het Musiktheater im Revier Gelsenkirchen
opera-kinderkoor van de Chorakademie Dortmund
Neue Philharmonie Westfalen
figuranten van het Musiktheater im Revier Gelsenkirchen


IN DE PERS

“de magie van het ongewone”

Het verhaal lijkt op een mix van heiligenlegende en “road-opera”, van een religieus getint sprookje en van scherpe maatschappijkritiek [...] De regie bouwt volledig op de magie van het ongewone en het fantastische, maar desondanks kan de harde realiteit diepe morele wonden achterlaten.

Theater Pur

“veel bijval”

Michiel Dijkema heeft wijselijk besloten geen Balkan romantiek te produceren. Hij monteerde de vele korte sequensen van het stuk als filmbeelden aan elkaar. [...] een samenhangende manier om het verhaal te vertellen, die nadruk legt op de contrasten van het stuk [...] Misschien is deze productie ook interessant voor een publiek, dat normaal gesproken naar de bioscoop of naar musicals gaat. Het publiek in Gelsenkirchen dankte met veel bijval.

Deutschlandradio Kultur

“eigenzinnig”

eigenzinnige mix van hard realisme en religieuze verheffing [...] enthousiast applaus voor alle betrokkenen

Der Westen

“stortvloed aan fascinerende beelden”

Michiel Dijkema zet dit in het Servisch gezongen drama [...] in scène door middels van een stortvloed aan fascinerende, ook nachtmerrieachtige beelden, die vaak slechts enkele seconden achter een gaasgordijn oplichten.

Recklinghäuser Zeitung

“extra applaus voor de technici”

Michiel Dijkema brengt het verhaal in lichtbeeldachtige scènes op het toneel [...] Aan het eind is daarvoor zelfs een extra applaus voor de technici. [...] veel gejuich en gejubel bij het slotapplaus

Der Opernfreund

“het applaus was unaniem”

Nu vond, met een grote cast en een enorme toneel-technische prestatie, de wereldpremière plaats - en het première publiek hield niet op zich te verbazen [...] Het applaus voor dit ongewone werk was unaniem

Ruhrnachrichten

“turbulente en kleurrijke taferelen”

Wat de enscenering betreft heeft de regisseur, in dit geval Michiel Dijkema, met de moeilijkheid te maken, dat de opera is ingedeeld in tien beelden en dus regelmatig decorwisselingen nodig zijn. Dijkema, ook verantwoordelijk voor het decor, lost dit probleem op met een soort doek, dat als het vanuit de zaal belicht wordt, ondoorzichtig is en als het vanaf het podium belicht wordt, zicht op het podium vrijgeeft: dit maakt het mogelijk voor de toneeltechnici, die deze avond bijzonder veel moeten presteren en dan ook speciaal applaus krijgen, zonder tijdrovend open- en dichtdoen van het doek, het toneel snel ombouwen voor de volgende scène [...]
De Banda is folkloristisch en bont gekleed, en wekt soms associaties met personages uit de commedia dell’arte [...] turbulente en kleurrijke taferelen

M. Lode-Gerke
Das Opernglas
uitgave 07-08 / 2015