ARIANNA A NAXOS / WHAT PRICE CONFIDENCE / L’ISOLA DISABITATA
(TRIPLE BILL)

JOSEPH HAYDN / ERNST KRENEK / JOSEPH HAYDN


Kenneth Montgomery (1943-2023) tijdens de repetities voor L’isola disabitata

 

Twee maanden na onze première van L’isola disabitata overleed maestro Kenneth Montgomery. Het was een voorrecht en een genoegen om nauw met hem samen te werken aan dit prachtige project bij DNOA, in samenwerking met “zijn” Orkest van de Achttiende Eeuw. De maestro – altijd met een twinkeling in zijn ogen – vrolijkte de repetitiepauzes steevast op met een overvloed aan vermakelijke anekdotes. Zijn diepgaande kennis van muziek en zijn streven om de essentie van de bedoelingen van de componist te doorgronden, waren voor ons allemaal een leidraad tijdens de repetitiefase. Zijn manier om op de meest vriendelijke wijze volhardend te zijn en zijn vermogen om precisie met fantasie te combineren, zijn en zullen een inspiratie voor mij zijn. (MD)

L’ISOLA DISABITATA

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ARIANNA A NAXOS

 
 
 
 
 
 
 

WHAT PRICE CONFIDENCE

scène 1

scène 2

 

scène 3

 

scène 4

scène 5

 

scène 6

 
 
 

scène 7

 
 

scène 8

 

scène 9

 
 
 

FOTO'S © Reinout Bos 2023


PRODUCTIE

Dutch National Opera Academy
(een samenwerkingsverband van het Conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conservatorium Den Haag)
artistiek leider DNOA: Paul McNamara
première: 18 januari 2023

dirigent: Kenneth Montgomery (L’isola disabitata)
orkest: Orkest van de Achttiende Eeuw (L’isola disabitata)
piano: Daan Boertien (What Price Confidence)
fortepiano: Peter Nilsson (Arianna a Naxos)
regie / decor: Michiel Dijkema
kostuums: Mattijs van Bergen
licht: Jasper Nijholt

ARIANNA A NAXOS
Arianna: Sterre Decru / Rommie Rochell
Bacchus: Alexander Oliver

WHAT PRICE CONFIDENCE
Edwin: Jitze van der Land
Gloria: Hannah Gries / Taylor Burgess
Richard: Theodor Uggla
Vivian: Rommie Rochell / Sterre Decru

L'ISOLA DISABITATA
Costanza: Maria Warenberg / Hannah Gries
Enrico: Fabian Homburg/ Filips Krauklis
Silvia: Sharon Tadmor / Samantha Faina
Gernando: Hugo Kampschreur / Marcelo Alexandre
1e matroos: Filips Krauklis / Fabian Homburg
2e matroos: Marcelo Alexandre / Hugo Kampschreur


IN DE PERS

“diepe wanhoop en eenzaamheid prachtig tot uitdrukking gebracht”

“Diepe wanhoop en eenzaamheid prachtig tot uitdrukking gebracht in een stijlvolle, eenvoudige enscenering door een groot talent. […] Kreneks moeilijke, grappige en ook wat geforceerde kameropera What price confidence werd levendig en sprankelend opgevoerd. Regisseur Michiel Dijkema had de jonge solisten flink wat bühnevaardigheden bijgebracht, precies waar dit soort producties voor bedoeld is. […] Eerder schreven we al wat dirigent Kenneth Montgomery en regisseur Michiel Dijkema meebrachten aan kennis en ervaring en daar maakten alle zangers gretig gebruik van. […] de perfecte afsluiting van een sprankelende avond in Den Haag”

Bo van der Meulen
Opera Magazine
23 januari 2023

“hoe meer risico de jonge operazangers nemen, hoe leuker het is om naar ze te kijken […] een vrolijk operafeestje”

“De studenten van de Dutch National Opera Academy lieten in drie opera’s van Haydn en Ernst Krenek zien wat ze in huis hadden. De onderlinge verschillen waren groot, maar er viel meer dan genoeg te genieten.
Het ronde podium in de conservatoriumzaal, op de bovenste verdieping van het immense Amare in Den Haag, had woensdagavond wel iets weg van een arena. Begeleid door onder anderen Kenneth Montgomery en zijn Orkest van de Achttiende Eeuw, betraden de jonge zangers van de Dutch National Opera Academy om de beurt de ring […]
In Ernst Kreneks What Price Confidence, kwam de vaart er echt in. Hoe meer risico’s de zangers namen, hoe leuker het werd om naar te kijken. […] De uitsmijter, Haydns L’isola disabitata, met het Orkest van de Achttiende Eeuw, was een kolderiek verhaal over geliefden die elkaar terugvinden op een onbewoond eiland: een vrolijk operafeestje.”

Eva Peek
NRC
9 januari 2023

“een heerlijke voorstelling […] zeer fantasievol geregisseerd door Michiel Dijkema”

“Een ervaring om nooit te vergeten
[…] waardevolle avond in de Conservatoriumzaal van Amare in Den Haag. Daar presenteerde de Dutch National Opera Academy (DNOA) een heerlijke voorstelling met drie verschillende stukken. Daarmee biedt DNOA waardevolle podiumervaring aan een dozijn zingende jonkies die in de laatste fase van hun opleiding aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam zijn.
L’isola disabitata van Haydn, zeer fantasievol geregisseerd door Michiel Dijkema, liet Montgomery nog maar eens horen waarom hij in dit repertoire onovertroffen is. Met precies de goede toets leidde hij orkest en zangers door deze originele partituur. Wat Montgomery in de orkestraal begeleide recitatieven voor elkaar kreeg, was geniaal. Zo klonk dit vergeten tussendoortje als een heus meesterwerk.”

Peter van der Lint
Trouw
21 januari 2023

“vooral geen angst voor enige ruwheid en lichamelijk contact”

“Woensdagavond 18 januari vond de première plaats van een drieluik waarin een kameropera van Ernst Krenek werd geflankeerd door twee werken van Joseph Haydn. Het werd in alle opzichten een groot succes. […]
Hedendaagse operazangers moeten van alle markten thuis zijn en vooral geen angst hebben voor enige ruwheid en lichamelijk contact. DNOA besteedt daar duidelijk veel aandacht aan zodat er complete artiesten worden afgeleverd. […]
spannend theater […] zeer creatief”

Peter Franken
Place de l’Opéra
20 januari 2023

“Dijkema’s vakkundige regie brengt fantasievol drieluik tot leven”

Dijkema’s vakkundige regie brengt fantasievol drieluik tot leven
een dramatisch indrukwekkende voorstelling […] Dijkema besloot de cantate in zijn bredere context te presenteren door Bacchus op het podium te hebben. […] Het was een idee dat uitzonderlijk goed werkte en het effect van het drama versterkte. De afsluiting voegde ook een overtuigende wending toe, zodat Arianna, die lijdt onder de gevolgen van het Stockholm-syndroom, uiteindelijk verliefd wordt op haar ontvoerder, en de cantate eindigt met een kus. Dit sloot perfect aan bij de mythe: Arianna baarde vervolgens de dertien kinderen van Bacchus.”

Alan Neilson
OperaWire
25 januari 2023

“uitermate grappig […] De tijd vloog voorbij!”

“Kreneks zelden uitgevoerde opera uit 1945, What Price Confidence, kwam als een echte verrassing en was ongetwijfeld het opvallendste werk van de avond, niet in de laatste plaats dankzij Dijkema’s regie en de uitstekende zang van de jonge, getalenteerde cast, die hun karakters zo fantasierijk en enthousiast tot leven wekten. Het libretto wekt tijdens het doorlezen niet bepaald hoge verwachtingen bij de lezer, maar in Dijkema's handen werd dit een uitermate grappig stuk, waarbij het publiek zich opperbest vermaakte. De tijd vloog voorbij!”

Alan Neilson
OperaWire
25 januari 2023

“energie, beweging en toewijding”

“L’Isola Disabitata, geschreven in 1779 op een libretto van Metastasio, wordt gedefinieerd als een azione teatrale, een serieuze opera zonder enig komisch element. […] Dijkema’s aanpak was er echter op gericht om talrijke mogelijkheden voor komedie in het drama te introduceren, en hij vond er vele en plaatste ze in contrast met Costanza’s oprechte emoties. Het was een riskante strategie; komedie introduceren in een serieus drama lukt zelden, maar in dit geval werkte het perfect.
[…] De vloer van het podium was bedekt met rotsen en iets wat leek op zwarte vulkanische as, wat de indruk wekte dat het eiland geen gastvrije plek was. Er werd heel weinig rekwisieten toegevoegd. Er waren de boot en roeispanen en wat touwen om Gernando vast te binden, maar verder weinig. Toch zorgden de energie, beweging en toewijding van de cast ervoor dat het publiek volledig opging in de voorstelling, zich uitstekend vermaakte en tegelijkertijd sympathiseerde met Costanza. […]
Dijkema’s vakkundige regie was erop gericht het beste in de zangers naar boven te halen en ervoor te zorgen dat elk van de drie opera’s dramatisch sterk was”

Alan Neilson
OperaWire
25 januari 2023